Un món de contratecnologies verdes, a escala humana

Home | Suburbia | Un món de contratecnologies verdes, a escala humana

Un món de contratecnologies verdes, a escala humana

By:
Posted: 03/25/2013
Category: Suburbia , Uncategorized
Comments: 1

Un dels primers llibres de tinta electrònica que vaig carregar va ser Crystal Express, de Bruce Sterling. I després de donar una oportunitat de llegir El Enjambre, l'obertura d'aquest recull de contes, he passat directament a l'esperat Días Verdes en Brunei.


La primera i breu descripció de Brunei Town m'ha portat a recordar un cop més tecnoutopies ecologistes, i altres projectes de desenvolupament social com les làmpades reciclades fetes amb aigua i lleixiu de Filipines o els luthiers dels abocadors de Cateura al Paraguai. En els primers passatges descriptius, Sterling parla de sostres amb terrats solars de fabricació casolana, molins de vent, balcons-hivernacle i cascades vegetals que recubrien les ciutats com les eco-ciutats del futur del discovery max.

Dies verds o dies del Partai Ekolojasi i el llegat del Sardovaya Shramadana, el moviment tecnològic budista...
 - Crees que es una locura, ¿no? Usar robots para construir barcos con madera de balsa y pegamento barato. Pero tu cabeza está atrasada, muchacho. Los ingenieros son todos unos místicos. Siempre desafiando a Diós con una nueva Torre de Babel. Dueños de la naturaleza, dueños del espacio y el tiempo. Apuntan a las estrellas y alcanzan Londres.

Turner Frunció el ceño.

- Mire, Tuan consejero, yo he hecho mi trabajo. No hay nada en el contrato que diga que tengo que compartir su política.

- No – dijo Brooke- . Pero el sultanato puede utilitzar a un hombre como tú. Eres un bricoleur, Choi. Puedes apañártelas. Puedes aprovechar. Eso es el bricolaje..., usar los recortes para hacer algo que merezca la pena. Brunei es ahora demasiado pobre para empezar con planes nuevos. No tenemos nada más que la basura que Occidente nos hizo comprar, botellas de Coca Cola y garajes para dos coches. Y ahora tenemos que vivir entre los desechos, y convertirlos en una comunidad. Es un trabajo duro, el bricolaje. Hace falta un tipo especial de hombre, un ojo especial para que las ruinas florezcan.

Un Brunei post-petroli aïllat en un hivernacle hermètic, on es passa de lluitar contra realitats (universalistes) difícilment millorables -fruit de sistemes obsolets- a subvertir les estructures per reciclar-les a través del coneixement i la tecnologia, i posar-les a disposició de la comunitat. En un petit comentari, en David deia que Hackworth d'Stephenson li recordava a Turner Choi en alguns passatges, i després de devorar les pàgines verdes la similitud m'ha semblat evident:
Pero, ¿con que fin? ¿Para qué servía toda la tecnología que había aprendido? Se había hecho ingeniero por razones propias. Porque le ofrecía una escapada, porque el don para ello siempre había estado en su cerebro, sus manos y sus ojos...(...)

La gente hablaba en occidente de la «èlite técnica», y Turner sabía que era una maldita mentira. La tecnología avanzaba a toda marcha con los últimos estertores del petróleo mundial, pero nadie iba realmente al volante. Enormes instituciones, gobiernos y corporaciones por igual, luchaban por el control, pero no podían comprender. No estaban preparados para la tecnología y lo que significaba, para la sólida confianza de un buen diseño.

La «élite técnica» eran niños errantes. No decidían cómo estudiar, en qué trabajar, dónde podían ser más útiles o con que fin. Lo dedidía el dinero. Los técnicos eran poseídos por los abstractos unos y ceros de los microchips de los banqueros, pagados por rufianes con traje de seda que nunc habían tocado un tornillo. El conocimiento no era poder, no realmente, no para los ingenieros. Había demasiadas abstracciones en el camino (...)

El final del relat és impressionant, una exaltació èpica a la comunitat real, a la resiliència i a l'esperit hacker... Com deien Moratuwa i Brooke: Es tracta de fer el millor que poguem amb el que ens surti. Bricolatge, recordeu?

Días Verdes en Brunei és segurament un dels relats curts que més m'ha agradat, tant pels seus passatges descriptius (l'estètica) com per la poètica que mou la història ( i quin final!). Com que aquesta lectura forma part de l'itinerari de Las Indias podeu trobar comentaris molt interessants als blocs d'en David (2), l'Iván, en Jose, en Manuel (2), en Michel, en Fernando...

Hey, like this? Why not share it with a buddy?

Related Posts

Comments (1)

  1. En fa gràcia que tots el posts que recomanes son part de l’itinerari «indiano» que van fer els seus autors. L’itinerari es un conjunt de llibres, documentals, etc. que les persones llegeixen i comenten publicament abans de poder esser admesos com aprenents en «las Indias» (http://grupolasindias.coop).

    PS. Pel mateix (Manuel va no solament a completar l’itinerari si no l’aprenentatge senser i ara es soci i coordina enkidu.coop ) fa temps que Manuel i jo no tenim bloc, es tot a lasindias.com (la direcció «viva» del post de Manuel es http://lasindias.com/dias-verdes-en-brunei-uno-de-los-destinos-no-el-definitivo-ni-el-unico/ ).

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *